Scheepstype: | Motorsleepboot | |
Vaargebied: | Grote rivieren en kanalen, Zeeuwse wateren en richting Duitsland | |
Gebruiksdoel: | Slepen van andere schepen en bakken, later ook duwboot | |
Werf en bouwjaar: | De Jong en Smit te IJsselmonde, 1940 | |
Afmeting: | 20,92 x 5,05 m | |
Bijzonderheden: | Meegeholpen met de aanleg van de Deltawerken |
Geschiedenis
Quo Vadis betekent ‘waarheen gaat gij?’ Een toepasselijke naam voor dit schip, want het heeft vele landen gezien en vele vaargebieden gekend.
In 1940 en nog niet helemaal gereed, vordert de Duitse bezetter de “Gré” (zoals de Quo Vadis dan heet) van de firma Goudsbloem te Rotterdam. De Duitsers bouwen het schip af, zetten het in een bak en varen het over zee naar Portugal. Gedurende de oorlogsjaren versleept het daar grote bakken voor baggerwerkzaamheden.
In oktober 1946 krijgt W.M. Goudsbloem het schip weer terug.
In 1953 komt het schip in eigendom van J.F. Malschaert te Dordrecht. In deze periode helpt het schip jarenlang bij de aanleg en verbetering van de dijken in Zeeland net na de watersnoodramp.
In 1975 koopt sleepbootbedrijf van der Meer in Zwolle het schip. Het schip wordt voorzien van een duwfender en lieren en gaat nu als duwboot varen in de regio Zwolle. Weer een nieuwe periode in een andere regio.
In 1987 is het dan zover. De beroepsperiode loopt ten einde. Familie de Boer uit Zwolle koopt het schip en gebruikt het semi-beroepsmatig. Dat houdt in dat ze soms nog sleepklussen aannemen, maar er niet van hoeven te leven.
In 1994 komt het schip in handen van particulieren die het met veel liefde renoveren, onderhouden en erop wonen. Het resultaat is een schip in nog geheel authentiek staat met relatief kleine leefruimtes en grote machinekamer.
De motor
Een sleepboot moet het hebben van motorkracht. In de Gré (de eerste naam van de Quo Vadis) komt in 1940 een Brons te staan met 250 pk: toen al drie keer zoveel vermogen als nu in een gewone auto.
In 1961 is dat al niet meer genoeg. Als de zoon van Malschaert het roer van zijn vader overneemt, zet hij er een zwaardere dieselmotor in: een zescilinder Brons 400 pk. Deze motor staat er nu nog steeds in.
Scheepstype
Quo Vadis is een sleepboot. Dit type schip is speciaal ontworpen om zware zaken te slepen, zoals andere schepen. Ze heeft daarom in verhouding tot haar lengte een enorm groot vermogen: in het stoomtijdperk gebeurde dit meestal met schoepraderen, tegenwoordig met een schroefaandrijving die geoptimaliseerd is voor trekkracht, ook wel een trekschroef genoemd.
De lijnen waarmee een schip gesleept wordt, worden doorgaans bevestigd op een beting, sleephaak of sleeptrommel.