menu

REGINA

 

Stalen klipperaak, lengte 22,70m, breedte 4,85m; 98 ton; gebouwd in 1908 te Zwartsluis op de werf van Appelo.

 

De klipperaak ontstond rond 1900 als een ontwikkeling van de ijzeren uitvoering van de aak door deze van een klipperboeg te voorzien, ofwel als een eenvoudige variant op de binnenvaartklipper door deze van een tjalkachtige of aakachtige achtersteven met aangehangen roer te voorzien. Hieraan ontleent het type de naam: “klipper met een peerdekont”. Het betreft een van oorsprong zeilend vrachtschip met zijzwaarden, een (met bokkepoten strijkbare) mast en een boegspriet. Hieraan wordt grootzeil, fok en kluiver gevoerd. Klipperaken werden hoofdzakelijk in het Noordoosten van het land gebouwd.

 

Het schip ging als ‘Regina’ te water en heeft later ‘Verwisseling’ en ‘Twee Gebroeders’ geheten. Het heeft aanvankelijk turf in de veenkoloniën en later hout in de Zaanstreek vervoerd als een van de laatste zeilende vrachtschepen (zonder hulpmotor) in de beroepsvaart. In 1970 werd het schip van de sloop gered en gerestaureerd. Hierdoor werd de ‘Regina’ een van de eerste gerestaureerde oude binnenschepen. Er zijn veel oorspronkelijke details, met name het braadspil voor de ankerlier en het oorspronkelijke roefinterieur. Het schip heeft mogelijk de oudste mast van Nederland (1880).