menu

Lena Clazina

 

Een luxemotorschip of luxemotor is een historisch bedrijfsvaartuig. Het deed zijn intrede in de binnenvaart bij de opkomst van de verbrandingsmotor. Vanaf ongeveer 1920 gingen schippers over op het inbouwen van voornamelijk ruwoliemotoren. Voor het plaatsen van een motor moest ruimte worden gemaakt, die er eigenlijk niet was. Om de schroef voldoende rendement te geven was een andere vorm van het schip noodzakelijk. Zeilvormen voldeden niet meer en zo werd een nieuwe scheepsvorm ontwikkeld, waarvan het achterschip aan de nieuwste inzichten was aangepast. In dat achterschip werd een soms fraai betimmerde roef ingetimmerd waarbij zelfs een zekere mate van comfort ontstond, die de schippers niet gewend waren. Samen met het kettingstuurwerk met stuurwiel gaf dit allemaal zo'n verbetering van de arbeidsomstandigheden, dat het type schip al snel de naam "luxemotor" verdiende.

 

De Lena Clazina is in 1925 gebouwd bij Boot in Alphen aan den Rijn, bouwnummer 789. Teunis van Herk uit Ouderkerk a/d IJssel is de opdrachtgever voor de bouw van deze ‘staalijzeren’ motorboot. Teunis vernoemt zijn schip naar zijn vrouw Lena Klazina Kok. Op 28 januari 1925 heeft de Rotterdamse Scheepshypotheekbank een hypotheek verstrekt van 12.000 gulden. Die hypotheek is op 11 januari 1932 afgelost.

 

In 1961 is het schip door de zoon van Theunis, Marius, verlengd tot 29,86 meter waarmee het laadvermogen toenam. Er is ook een aantal tanks geplaatst. In 1997 is het vervolgens weer ingekort tot 24,95 meter.

De huidige eigenaren hebben het leefgedeelte grondig gemoderniseerd. De roef is echter nog intact.