MONUMENTALE SCHEPEN SFEERVOLLE HAVEN HISTORISCHE HAVENSTAD

 

Dora

Scheepstype: Stalen motorsleepboot
Vaargebied: op rivieren en kanalen rond Rotterdam
Gebruiksdoel: Slepen en opduwen. Later transport drijvend materiaal, ijsbreken en leggen van tonnen
Werf en bouwjaar: Zwartsluis, werf Goor en Spiekman, 1937
Afmeting: 14,50m x 3,60m
Bijzonderheden: geholpen bij de aanleg van de Flevopolder

Geschiedenis
De Dora komt onder de naam Spes in 1937 te Zwartsluis van de werf. Schipper/eigenaar is J. Assenberg. Hij vaart ermee in de Rotterdamse haven. Al in de eerste oorlogsjaren wordt de Spes gevorderd door de Duitsers en op de grote rivieren ingezet. Assenberg gaat noodgedwongen aan wal in Zwolle en hij verliest het schip uit het oog. Na de oorlog blijkt de Spes spoorloos.

Begin jaren vijftig gaat een vrachtschip voor anker op de Waal bij Tiel. Als de schipper weer wil vertrekken krijgt hij met geen mogelijkheid het anker omhoog. Er wordt een duiker bij gehaald. Deze ziet dat het anker dwars door het luik van de machinekamer van een sleepboot is gevallen! De sleepboot wordt uit het water gehaald en het blijkt de verloren Spes te zijn. Het schip draagt duidelijk de sporen van een beschieting waardoor hij is gezonken!

De boot komt te koop voor de bergingskosten. Het is 1953 als de heer Stol de boot koopt en het weer helemaal terug in goede staat brengt om er beroepsmatig mee te varen. Zelfs de motor, een 2-takt twee cilinder Brons van 70 pk, doet weer dienst en werkt nog vele jaren! Het schip heeft een prachtige gashendel: te zien op de foto.

In 1965 komt het schip in handen van Henk Zijda. Hij vaart de boot vervolgens vele jaren bij de aanleg van de Flevopolder.

Het schip kreeg in 1970 een Scania-Vabis D11 R80, zescylinder viertakt 153 pk.

Detail
Aan de achterkant in het berghout op de kont (de brede band die rondom het schip zit) zit een gat. Dit is een speciaal aangebracht hijsgat om de boot met zijn kont uit het water te kunnen tillen voor werkzaamheden aan de schroef.

De letters “H.Z” boven het berghout staan voor Henk Zijda, de laatste schipper.

Scheepstype
Dora is een sleepboot. Dit type schip is speciaal ontworpen om zware zaken te slepen, zoals andere schepen. Ze heeft daarom in verhouding tot haar lengte een enorm groot vermogen: in het stoomtijdperk gebeurde dit meestal met schoepraderen, tegenwoordig met een schroefaandrijving die geoptimaliseerd is voor trekkracht, ook wel een trekschroef genoemd.
De lijnen waarmee een schip gesleept wordt, worden doorgaans bevestigd op een beting, sleephaak of sleeptrommel.

terug naar overzicht